Jaarbericht
Tynaarlo 2022

Voorwoord

Voor jou ligt het verslag van het jaar 2022 van Tynaarlo. Een jaar waarin we samen met onze inwoners en partners veel mooie activiteiten en projecten hebben kunnen doen. Een jaar waarin de meerwaarde van de Bibliotheek landelijk werd erkend. Maar ook een jaar dat in het teken stond van de oorlog in Oekraïne, hoge energieprijzen, een hoge inflatie en een groeiende immigratie.

In november van dit jaar ontvingen alle Bibliotheken een brief van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap waarin wordt geschreven dat de komende jaren wordt geïnvesteerd in een sterke en robuuste Bibliotheeksector vooruitlopend op de wettelijke zorgplicht van gemeenten en provincies in 2025 in het kader van het Openbare Bibliotheekwerk. Het ministerie schrijft terecht in haar brief:

"Bibliotheken zijn bij uitstek locaties waar mensen cultureel en maatschappelijk ontwaken en volwassen kunnen worden. Het zijn plekken waar mensen groeien, leren, oefenen of juist even de stilte opzoeken. Plekken waar je je persoonlijkheid vormt, waar je je leert te verhouden tot de mensen om je heen, waar je je wereld vergroot. Leden van de openbare bibliotheek hebben een abonnement op de hele wereld."

En niet alleen leden van de Bibliotheek hebben een abonnement op de hele wereld. Ook niet leden zijn bij ons welkom en kunnen bij ons leren, vragen, ontmoeten, lezen en doen. Iedereen is welkom!

Als Bibliotheek zetten wij ons in voor alle inwoners. Wij zijn een ‘warme kamer’ voor mensen die thuis in de kou zitten. Heb je even een computer of wifi-verbinding nodig? Dan kun je ook altijd binnenlopen bij een Bibliotheek in de buurt.

Ook als je hulp nodig hebt in de digitale samenleving kan je bij
de Bibliotheek terecht. Op weg naar een digitaal vaardig Drenthe hebben we onder andere onze nieuwe rol als Informatieloket Digitale Overheid verder uitgebreid en geprofessionaliseerd. Hierin zoeken we ook steeds meer de samenwerking met andere partners en komen we naar de inwoners toe vanuit onze overtuiging dat iedereen mee moet kunnen doen, óók digitaal.

Ook vluchtelingen kunnen bij ons terecht. Samen met onze Taalhuizen en andere partners helpen we de mensen verder in het meedoen in onze samenleving en met onze taal. Dit jaar hebben we in het bijzonder voor de vluchtelingen uit Oekraïne geld ingezameld door oude boeken te verkopen. Verder hebben wij onze hulp aangeboden aan de gemeentes en prentenboeken in het Oekraïens aangeboden aan scholen.

Biblionet Drenthe is ook een trotse ambassadeur geworden van het Sport en Gezondheidsakkoord. Samen met o.a. zorgbedrijven, scholen en particulieren wil Biblionet zowel jong als oud gaan stimuleren om gezond te leven. Denk hierbij niet alleen aan fysieke beweging, ook de mentale gezondheid telt!

Trots ben ik op al onze betrokken en enthousiaste professionals en vrijwilligers die zich dag in dag uit inzetten voor het bibliotheekwerk in Drenthe.

Annelies Bakelaar

Directeur-bestuurder

De Bibliotheek is van alle tijden en van ons allemaal.
Een plek waar iedereen welkom is, lid of geen lid. De Bibliotheek is een (online) plek waar je antwoorden vindt en waar je je kunt ontwikkelen. Je hele leven lang. De deuren van de Bibliotheek staan altijd voor je open.

De Bibliotheken in Tynaarlo

Gemeente Tynaarlo

De gemeente Tynaarlo heeft drie Bibliotheken: Eelde, Vries en Zuidlaren. Ook zijn er 17 ‘de Bibliotheek op school’ vestigingen. Dit zijn Bibliotheken in basisscholen. Bibliotheek Tynaarlo valt qua bestuur en organisatie
onder Stichting Biblionet Drenthe

Het jaar van Tynaarlo staat in het teken van groei en ontwikkeling, mede door de investering door de gemeente Tynaarlo. Dit biedt meer perspectief op de ontwikkeling naar de maatschappelijk educatieve Bibliotheek.

Drenthe leest

In Drenthe is circa 11% van de volwassenen laaggeletterd. Zij hebben moeite met lezen, schrijven, rekenen en het werken met de computer. Er is steeds meer aandacht voor de rol die basisvaardigheden spelen in de zelfredzaamheid van inwoners. Taal is hierbij een middel om te kunnen deelnemen op het werk en in het dagelijks leven. Deze aandacht is er ook in Drenthe.

Nederlandse jongeren lezen steeds minder vaak en met steeds minder plezier. Ze lezen weliswaar volop korte tekstjes – berichten op hun smartphone of samenvattende stukjes in schoolboeken – maar besteden minder tijd aan ‘diep lezen’: het geconcentreerd lezen van langere teksten of boeken. Mede hierdoor gaat hun leesvaardigheid achteruit. Dat heeft gevolgen voor hun functioneren op school en in de samenleving – en uiteindelijk ook voor het functioneren van onze samenleving als geheel.

Essentieel is lol in lezen. Lezen mag leuk zijn. De Bibliotheek draagt dat uit. Maar de Bibliotheek kan het niet alleen. Ook ouders en scholen kunnen (voor)lezen leuk maken. De Bibliotheek is vanaf de vroegste jeugd een essentiële partner van peuterspeelzalen, kinderopvang en basisscholen bij
het stimuleren van lezen. We willen daarmee graag bijdragen aan leesplezier en een geletterde samenleving. Dit doen we met verschillende projecten en activiteiten.

Drenthe leert en ontwikkelt

De regering zet in op een ‘leven lang leren’. Vanuit de gedachte dat wie zelf verantwoordelijkheid neemt voor scholing zijn/haar positie op de arbeidsmarkt kan verbeteren, makkelijker mee kan komen in de maatschappij, enz. Dat kan door doelgericht een erkende opleiding te volgen, maar ook door non-formeel leren. Leren buiten de werkplek, vaak minder strak georganiseerd. De Bibliotheek is daar de ideale plek voor. Niet alleen omdat je lekker rustig met goede wifi in de Bibliotheek kunt werken, maar ook omdat de Bibliotheek je graag helpt met leren. Bijv. met het verbeteren van je computervaardigheden, beter leren lezen e.d. In 2022 biedt de Bibliotheek meer dan 160 cursussen voor Bibliotheekleden aan. Wie lid is, kan deze cursussen gratis en op elk moment online te volgen. Er zijn cursussen op het gebied van communicatie, persoonlijke ontwikkeling, taal en commerciële vaardigheden.

Heel Drenthe doet mee

Menig politieke partij maakt zich sterk voor participatie van de burgers. Ook
de Drentse Bibliotheken zijn van mening dat iedereen mee moet kunnen doen. Iedereen is welkom in de Bibliotheek. Om een krant te lezen in de Bibliotheek, om een kopietje te maken, om een lezing bij te wonen hoef je geen lid te zijn van de Bibliotheek. De Bibliotheek maakt zich in het bijzonder sterk voor hen die een steuntje in de rug kunnen gebruiken. Eind 2022 hebben de Drentse Bibliotheken zich geprofileerd als warme buurthuiskamer.

Mensen met een smalle beurs, die gelet op de energieprijzen uit voorzorg kiezen voor een koud huis om extra hoge kosten te voorkomen, kunnen overdag in de Bibliotheek terecht, om er even te lezen, huiswerk te maken, te ontmoeten of spelletjes te doen.

Wie minder (digi)taalvaardig is kan terecht bij de Bibliotheek, voor taal- of computerlessen of bij een Informatiepunt Digitale Overheid (IDO). Dienstverlening van overheden en bedrijven is steeds vaker digitaal. Wie dat ingewikkeld vindt kan terecht bij een IDO. Niet alleen met vragen over de online dienstverlening van de overheid, maar regelmatig ook met vragen over online bankieren, toegang tot zorgportalen, enz. Eind 2022 heeft de regering extra geld beschikbaar gesteld waardoor deze dienstverlening kan worden uitgebreid.

Centrale activiteiten in 2022

Highlights van 2022

Wat gebeurt er allemaal in een bibliotheek van Biblionet Drenthe? Kijk even mee in Beilen.

Kom kijken bij de BiebFabriek.

Wethouder Ririhena van gemeente Tynaarlo vertelt over het belang van mee kunnen doen en lezen!

Met de Bibliotheek op school is er dagelijks aandacht voor leesplezier en mediawijsheid op school én thuis. Nieuwsgierig hoe we dit doen?

Ontwikkeling van de Bibliotheek tot de maatschappelijke educatieve Bibliotheek. Meer weten?

"

De Bibliotheek is een plek
voor iedereen, we doen het samen

"

Het leukste vind ik toch wel het contact met mensen. Gewoon even een praatje maken.
En mensen écht helpen als ze ergens naar op zoek zijn.

Cijfers 2022 Bibliotheken Tynaarlo

en 33.657 online bezoekers

159.859 uitleningen

8.247 leden,

Gemeente Tynaarlo had in 2022...

Jaarbericht
Tynaarlo 2022

Title of your publication

Indien de overview is geactiveerd (boekenplank) komt deze tekst als omschrijving in beeld.
Volledig scherm